איך להתמודד עם חיפוש עובד?

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
Facebook
Twitter
LinkedIn

המאמר מוגש בחסות מ.ט.י חולון

קבלת עובדים חדשים לעסק היא אחת המטלות החשובות (והקשות) ביותר שעליך לבצע. היא דורשת זמן, תכנון ומחשבה. החלטה לא נבונה בתחום זה עלולה לגרום נזק לעסק כולו ולפגיעה בתוצאות העסקיות בטווח הארוך.

תכנון מוקדם של תהליך קבלת העובדים החדשים יחסוך ממך טעויות כואבות בעתיד, שתיקונן "לאחר מעשה" יחייב השקעת מאמצים רבים. אם תקפיד לעבוד על פי ששת השלבים הבאים, תהפוך את החוויה ליעילה יותר ותבטיח לעצמך תוצאה טובה:

הגדר בדיוק מה אתה מחפש

ישנה שיטה פשוטה לבצע זאת. שב עם האדם הממלא כרגע את התפקיד הנדון (או עם עצמך, אם אתה לבד בעסק) ונסחו יחד תיאור תפקיד. מה הן הדרישות? מה נמצא תחת אחריותו, בתיאוריה ובמעשה? במה הוא מתעסק רוב הזמן? מהו המצב הרצוי? איזה סוג אופי דרוש לתפקיד? משרה מלאה או משרה חלקית? וכו'.

אחרי שענית על השאלות הנ"ל, קבע מהי המשכורת שאתה מתכוון לשלם. כאן עליך לענות על שאלות כמו: עד כמה המשרה חיונית? מה ההשכלה הנדרשת? תוכל גם לברר מה המשכורת המקובלת בשוק בתפקידים דומים. הגדר טווח למשא ומתן – ועשה זאת בשיקול דעת, כדי שתוכל לעמוד בכך בשלב מאוחר יותר.

החלט היכן לחפש

ישנם מקורות רבים למציאת כוח אדם. החלטתך היכן לחפש תקבע כמות ואיכות המועמדים אשר יפנו אליך. אם אתה זקוק לעובד בעל מיומנות טכנית מסוימת או השכלה ספציפית, תוכל להימנע מטירחה מיותרת אם תיעזר בחברת כוח אדם או במשרדים להכוון תעסוקתי באוניברסיטאות.

לעומת זאת, אם אתה זקוק לעובד כללי ללא ניסיון, כדאי לך לפרסם מודעה בעיתונים המקומיים. פעמים רבות ניתן למצוא עובדים מבלי להשקיע כסף רב בפרסום, ב"ציידי ראשים" או במתווכים – דבר עם עמיתים, מכרים, בני משפחה וכו'. יתכן שהם מכירים מישהו שיכול להתאים לך.

כתיבת מודעה לעיתון

אם החלטת ללכת על מודעה בעיתון, נסח את המודעה בדומה לכתבה. העיקר צריך להופיע בכותרת. הגדרת התפקיד בראש המודעה ולאחר מכן כל מידע חשוב אחר – דרישות התפקיד, אופי העסק, ההשכלה הדרושה, שעות העבודה וכו'.

נסה למסור עד כמה שיותר מידע במקום או במחיר הנתון, זה יהווה מסננת נוספת לאנשים שאינם מתאימים ממילא. הימנע מכל התייחסות למין, גזע, הופעה חיצונית וכו'. זה אסור על פי חוק ומלבד זאת זה עלול ליצור תדמית שלילית לעסק.

מיון קורות חיים

הקפד לא לדחות את הטיפול בקורות חיים, כדי שלא תיווצר ערימה בלתי נסבלת על שולחנך וכדי שלא תגיע למצב שמצאת מועמד מתאים אך הוא כבר מצא בינתיים משרה אחרת.

חלק אותם לשלוש קבוצות – כאלה שאתה בטוח שתרצה לראיין, מועמדים שייתכן שתרצה לראיין ומועמדים שבטוח לא תרצה לראיין. בזמן המיון כדאי לרשום שאלות ספציפיות שעולות אצלך לכל מועמד, הדבר יסייע לך בשלב הראיונות.

ראיונות

נסה ללמוד עד כמה שאפשר על המועמד לפני שתשתף אותו בפרטי התפקיד. התחל מן השאלות שרשמת בזמן קריאת קורות החיים שלו. שאל שאלות פתוחות – זה יאלץ אותו לתת תשובות מפורטות במקום "כן/לא". רשום פרטים חשובים במהלך הראיון, אך היזהר לא לרשום כל מילה שהוא אומר – זה עלול לגרום לו לחוסר נוחות. נסה לשמור על ארשת פנים ניטרלית. אל תסגיר את מה שאתה חושב.

מצד שני – בדוק את שפת הגוף של המועמד – האם הוא רגוע? האם הוא מביט לך בעיניים? מיד עם סוף הראיון רשום את חוות דעתך. אל תדחה זאת על מנת שלא תשכח את התרשמותך הראשונית. תוכל גם להכין מראש טבלה ולנקד על פי התרשמות אישית, מקצועית וכו'.

החלטה סופית

לפעמים זהו השלב הקל ביותר בתהליך, ולעיתים הקשה ביותר. יתכן שתמצא את עצמך עם מועמד אחד הגובר על כל השאר, באופן ברור ומוחלט. הקדם להודיע לו שאתה מעוניין בו – אל תדחה זאת. אם הוא כל כך מוכשר, סביר שגם אחרים חפצים בו!

לעומת זאת, יתכן שתתקשה להחליט בין שניים או יותר מן המועמדים. נסה להיזכר מה הרגשת בזמן הראיון – איך היתה הכימיה ביניכם? מי הפגין יותר סמכותיות? חוש הומור? איך יהיה לעבוד עם כל אחד מהם? וכו'. חזור שוב לקורות החיים של המועמדים הסופיים. מה מוצא חן בעינך? עם מה תוכל להסתדר ומה אינו מקובל עליך בשום פנים?

אם תתמקד בנושאים הללו בסופו של דבר תוכל להחליט על המועמד המוצלח ביותר עבורך ולעסק שלך.

מתוך עצמאי בשטח

5/5