איסוף מידע עסקי ותחרותי באינטרנט

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
Facebook
Twitter
LinkedIn

המאמר מוגש בחסות מ.ט.י חולון

אמנם, האינטרנט אינו האמצעי היחיד בו ניתן להיעזר אך היות והמידע בו דינמי ומתעדכן בכל רגע נתון, יש באפשרותנו לדלות ממנו מידע "חם" ויותר מכך, אנו יכולים לדלות מידע רב בכמות עצומה שלא תתואר.
אחת המסקנות שעלתה מהמחקר היא שאי מציאת המידע באינטרנט עולה לארגונים עסקיים 5.5 מיליון דולר בשנה. מכאן עולה שלא מספיק לחפש את מידע באינטרנט, אלא כדי שיהיה ממוקד ושימושי, צריך לדעת כיצד לעשות זאת ביעילות ובתבונה.
מודיעין עסקי ומודיעין תחרות.

ניהול עסק, כיום, מתרחש בסביבה תחרותית המשתנה תדיר ועלינו להכיר ולהבין את הסביבה העסקית שלנו וליתר דיוק – את המתחרים שלנו. ברגע שהגענו להבנה זו, עלינו לחפש, באופן שוטף, אחר מידע עסקי.
המושג מידע עסקי כולל בתוכו את המודיעין העסקי BI – Business) Intelligence) והמודיעין התחרותי (CI- Competitive Intelligence) ויש לעשות את ההבחנה ביניהם.

מודיעין עסקי הוא מושג כולל לפעולות של איסוף וניתוח מידע פנימי על הענף שבו פועל עסק מסוים, כאשר הפעולות הללו משמשות כבסיס לקבלת החלטות עסקיות, גיבוש אסטרטגיות והתמודדות יעילה עם מתחרים.
בעוד שמודיעין תחרותי מוגדר על ידי ארגוןSCIP כ"תוכנית שיטתית ואתית לאיסוף וניתוח מידע חיצוני על הסביבה העסקית (מתחרים, לקוחות, מפיצים, ספקים ועוד) העשוייה להשפיע על תוכניות החברה, החלטותיה וביצועיה וכך, לאפשר לבעל העסק להיערך מחדש בסביבה תחרותית תוך השגת יתרון תחרותי".
אם כך, צריך להבין שהמודיעין העסקי והתחרותי פועלים במקביל. המעקב השוטף שלנו, כבעלי עסק, אחר מתחרים, ספקים, לקוחות, מידע על קמפיינים שונים ומבצעי מכירות של מוצרים מתחרים, לימוד אחר שיטות מכירה, אמצעי פרסום ושיווק של מתחרים, חשיפה למוצרים וטכנולוגיות חדשות- כל זאת ועוד, חשוב על מנת שנוכל להעריך את מעמדו של העסק שלנו, בנקודת זמן מסויימת, לעומת המתחרה שלנו.

ביצוע המעקב באמצעות האינטרנט

ועתה, לאחר שהבנו שאין מנוס מלהשתמש באינטרנט, כמקור מידע בלתי נדלה, עלינו לדעת כיצד להשתמש בו. הלכה למעשה, כיצד עושים זאת ? ישנן מספר דרכים בהן ניתן לבצע מעקב יעיל וחיוני אחר המתחרים באמצעות האינטרנט:

נקודה אחת היא, שכמעט לכל מתחרה יש אתר אינטרנט. המידע באתר גלוי וחשוף, כך שניתן לעקוב אחר הנעשה בעסק שלו. כיצד? באמצעות RSS, Google Alerts, הרשמה לניוזלטר שבו, בדרך כלל, המתחרה מודיע על מבצעים, מוצר חדש וכיו"ב.

כלומר, מומלץ לשים לב למידע פרסומי ושיווקי של המתחרה וכן למידע בנוגע לאסטרטגיית התמחור שלו. בנקודה זו חשוב להבין, שיש לבצע מעקב לעתים קרובות, שכן הפעילויות בעסק המתחרה משתנות כל הזמן.
נקודה נוספת וחשובה לא פחות שיש לתת עליה את הדעת- ניתוח אתר האינטרנט של העסק המתחרה. הלכה למעשה. מה הכוונה?

בדף "מי אנחנו" יש מידע על ההיסטוריה של החברה, מתי הוקמה, מה החזון, המטרות והיעדים שלה. בנוסף, ניתן, בחלק ניכר מהאתרים, למצוא מידע על צוות העובדים וההנהלה, מעמדם, תפקידם וכיו"ב. כל זאת חשוב על מנת להכיר אחר הנעשה אצל המתחרה ועל כיווני ההתפתחות בעתיד.

בדף "צור קשר" יש, בדרך כלל, פרטי התקשרות של העסק בכלל ורשימת טלפונים של בעלי התפקידים השונים בפרט. ייתכן וגם קיימת קטגוריה הנקראת: הצעות עבודה / דרושים. באמצעות קטגוריה זו, ניתן לדעת אילו בעלי מקצוע מחפש המתחרה ובאיזו כיוונים הוא מתכוון לפתח את העסק שלו. בדף "מוצרים" או "שירותים" ניתן לקבל מידע רב על המוצר או השירות ובתוך כך, על אופן הצגת המידע ללקוחות.

לעתים קיימים אתרים בהם ישנן פרסומות. באמצעות הפרסומות הללו ניתן יהיה להבין עם אילו בעלי עסקים אחרים המתחרה יוצר קשר ועד כמה הם מבוססים כלכלית. ובסופו של דבר, הסתכלות כללית על עדכניות ורלוונטיות המידע באתר המתחרה. כלומר, האם המידע הקיים באתר רלוונטי ומתעדכן באופן שוטף.

לסיכום, חשוב לדאוג לזמינות המידע. מידע שייאסף לצרכי העסק ולא יטופל – ייחשב למידע לא קיים. עבודת מודיעין טובה היא כזו שמתמשכת ולא כזו הנעשית רק כאשר זקוקים למידע נקודתי. חוסר טיפול במידע, יעביר לידי המתחרים יתרון משמעותי בקביעת אסטרטגיות קצרות וארוכות טווח ועלול לתת את אותותיו ביכולת העסק להקדים את מתחריה.

עדי קרדונצ'יק, מיידענית מתוך עצמאי בשטח

http://www.infostream.co.il

5/5