פוטרתם ואתם מעל גיל 50? באפשרותכם להפוך לעצמאים ולפתוח עסק

שתפו את התוכן על החברים שלכם:
Facebook
Twitter
LinkedIn

המאה העשרים ואחת מזמנת לנו הפתעות רבות בתחומי הקריירה. כיום מחליפים עובדים מספר מקומות עבודה ועיסוקים במהלך הקריירה שלהם, דבר שפעם אולי שידר חוסר יציבות וקושי "למצוא את עצמנו", אך היום נובע מתוך היכולת להשתנות ולהתאים לתנאים החדשים. חוסר יציבות תעסוקתית הנה שם המשחק היום, ועובדים מפוטרים לעתים קרובות בשל קשיים כלכליים של מפעלים וחברות או בשל שינויים ארגוניים. חברות רבות מעדיפות כמו כלקבל שירותים באמצעות מיקור חוץ (אאוטסורסינג) וכך לצמצם את מצבת כוח האדם הקבועה.

תוחלת החיים שהתארכה, הבריאות הטובה והמעבר לעיסוקים שלא דורשים כוח פיזי, מאפשרת לאנשים לעבוד עד גיל הרבה יותר מאוחר מבעבר. אך אין זה סוד כי בישראל קשה מאד לבעלי מקצוע מעל גיל 50 למצוא עבודה. בעקבות זאת מגיעים גם אנשים מבוגרים לחשוב על שנוי כיוון והפיכה לעצמאים. כאשר שוקלים שינויי שכזה במעבר לעיסוק עצמאי, יש לחשוב על שני כיוונים: המשך עיסוק בתחום המקצועי או הפיכת תחביב למקצוע.

הסיפור של לילי הוא דוגמא למצב שכזה. לילי עבדה שנים כמזכירה בכירה ומנהלת לשכה, ובגיל 50 מצאה עצמה ללא עבודה כתוצאה מסגירת החברה בה עבדה. היא הצליחה למצוא עבודה כשכירה ובצר לה, החלה למכור כריכים למשרדים. בעקבות זאת בחרה לנצל את כישורי הבישול הפרסי אותו למדה מאימה ופתחה עסק למכירת ארוחות מוכנות למפעלים קטנים.

סיפורו של מיכאל הוא דוגמא נוספת. הוא עבד שנים בתפקידי שיווק בכירים מאד בענף ההיי-טק ובגיל 55 מצא עצמו ללא עבודה לאחר שפוטר מתפקידו כסמנכ"ל שיווק. סיכוייו של מיכאל למצוא עבודה בתפקיד דומה קלושים. כפי שצוין, שוק העבודה הישראלי לא אוהב שיער לבן או מדלל. מיכאל ניצל את הידע המקצועי והקשרים שרכש במהלך עבודתו והחל לתת ייעוץ שיווקי ליזמי היי-טק מתחילים. הייעוץ שמיכאל נותן ליזמים צעירים בתחום המקצועי ממנו הוא בא לא יסולא בפז. יש לו קשרים מקצועיים המאפשרים פתיחת דלתות, והכרות יסודית עם השוק המאפשרת לכוון מוצרים לכיוון הנחוץ בשוק.

גם אילן מצא את עצמו מפוטר לאחר קריירה ארוכה. הוא עבד 25 שנה בבנק והגיע למשרת מנהל סניף, אך באחד מתהליכי ההתייעלות שעברו על הבנקים הוא פוטר מעבודתו. אילן החליט להגשים חלום ישן ופתח חנות יין. יתכן שהוא לא מרוויח כפי שהרוויח בעבר אולם הוא יוצא כל בוקר בחיוך מהבית.

קשה לאפיין את כל המבוגרים לעומת כל הצעירים. יחד עם זאת, ניתן לומר כי עם השנים אנשים רוכשים קשרים ומיומנויות. מי שמוצא עצמו מפוטר מעבודתו בגילאי ה-50 ראוי שיבדוק גם אופציה עצמאית. יש לזה מספר יתרונות- לא יפטרו אותו והוא יוכל לעשות את מה שהוא אוהב. אז איך מתחילים?

1. רשמו את כל הדברים שאתם אוהבים ויודעים לעשות, אם כמקצוע ואם כתחביב – בישול, גיהוץ, תיקון מכשירי חשמל, טכנאות קול או כל דבר אחר.
2. בחרו תחום שבאמת מתחשק לכם לעסוק בו ויש לכם בו יתרון יחסי, בין אם ידע מיוחד בנושא ובין אם מחסור בעסקים מתחום זה באזור מגוריכם (לאריאל למשל יש חוש טכני מצוין. הוא עשה קורס קצר לתיקון תנורים ומכונות כביסה, תחום החסרים בו בעלי מקצוע באזור בו הוא גר).
3. אל תלכו לבדכם – פנו למ.ט.י הקרוב למקום מגוריכם. מ.ט.י – מרכז טיפוח יזמות מסבסדת באמצעות משרד התמ"ת ייעוץ ליזמים, קורס יזמות ועוד.. בעזרת יועצים עסקיים בתחומי כספים, שיווק וארגון ובעלות ייעוץ לא גבוהה.
4. יועץ מס או רואה חשבון יעזרו לכם להתמודד עם מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. אם תתנהלו בצורה מסודרת, אין צורך להיבהל מהנושא.
5. בנו תכנית עסקית. הגדירו יעדים שיווקיים וארגוניים ברורים, כמו כמה אתם צריכים למכור כל חודש בשביל לשרוד.
6. אל תשכחו- לא הטובים מנצחים, המשווקים מנצחים. למדו להשקיע בלמכור את עצמכם
7. אחד הנכסים הטובים שיש לאנשים מבוגרים זה קשרים אישיים אשר נצברו במהלך שנות למודים, צבא עבודה ומשפחה. נצלו אותם. אל תהססו לפנות לכל מי שאתם מכירים, לספר על העסק החדש ולברר למי ניתן להציע את שירותיכם.
8. חשיבה של בעל עסק עצמאי חייבת להיות שונה לחלוטין מחשיבה של שכיר. בעל העסק הוא המנכ"ל, מנהל האחזקה, איש השיווק ומנהל הכספים – אל תזניחו אף אחד מהתחומים.
9. חשובה גישה שירותית. אל תשכחו שמאבקי כוח והתנצחויות לא מועילים לבעל עסק. השתדלו לרצות את הלקוחות שלך, להתיידד איתם, להבין מה הם רוצים ולהתגמש למען הצרכים שלהם.

מאת: אורנה רבינוביץ-פונדק – יועצת ארגונית ומאמנת עסקית

5/5